The relationship between learning independence and PISA test result scores

Authors

  • Deyjan Ahsan Nur Rijal SMA Budi Bakti 2 Cianjur
  • Dini Fitriani SMP Plus Nurul Hidayah Pasundan, Cianjur

Keywords:

Correlation; learning independence; PISA Test questions; Regression

Abstract

Mathematics is a mandatory subject that students need to master, but many still think it is not related to life. This is evidenced by the fact that Indonesia's PISA score is below the average. The test results themselves are usually related to and can be influenced by learning discipline that coincides with learning independence, but can learning independence alone have a significant effect on test results. This study aims to see a relationship between learning independence and the results of the PISA test at SMP Plus Nurul Hidayah Pasundan. This was done by collecting data in the form of PISA test results and self-learning questionnaires. With several tests carried out, it is proven that independent learning can influence the results of the PISA test questions with a significance value of 0.000011335039557777 with the interpretation that there is a positive and significant relationship. The strength of the influence caused by independent learning is at 78.4%, meaning that independent learning greatly influences the results of the PISA test questions.

References

Afif, Z., Azhari, D. S., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian ilmiah (kuantitatif) beserta paradigma, pendekatan, asumsi dasar, karakteristik, metode analisis data dan outputnya. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 682–693. https://j-innovative.org/index.php/Innovative%0APenelitian

Aledya, V. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika pada siswa. Research Gate, 2, 1–7.

Anggriani, Y. (2020). Pemanfaatan gadget dalam meningkatkan minat baca anak di keluarga. Jurnal Perpustakaan Universitas Airlangga: Media Informasi Dan Komunikasi Kepustakawanan, 10(2), 138–147. https://e-journal.unair.ac.id/JPERPUS/article/view/22996/13103

Anita, A., Tyowati, S., & Zuldafrial, Z. (2018). Analisis kualitas butir soal fisika kelas X Sekolah Menengah Atas. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 16(1), 35. https://doi.org/10.31571/edukasi.v16i1.780

Artinta, S. V., & Fauziah, H. N. (2021). Faktor yang mempengaruhi rasa ingin tahu dan kemampuan memecahkan masalah siswa pada mata pelajaran IPA SMP. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(2), 210–218. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i2.153

Basuki, K. H. (2015). Pengaruh kecerdasan spiritual dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2), 120–133. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i2.332

Dewi, N., Asifa, S. N., & Zanthy, L. S. (2020). Pengaruh kemandirian belajar siswa terhadap hasil belajar matematika. PHYTAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 48–54. https://doi.org/https://doi.org/10.33373/pythagoras.v9i1.2293

Firstananda. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika materi lingkaran dengan pendekatan guided discovery untuk siswa kelas VIII SMP [Universitas Negeri Yogyakarta]. https://eprints.uny.ac.id/20112/

Imron, I. (2019). Analisa pengaruh kualitas produk terhadap kepuasan konsumen menggunakan metode kuantitatif pada CV. Meubele Berkah Tangerang. Indonesian Journal on Software Engineering (IJSE), 5(1), 19–28. https://doi.org/10.31294/ijse.v5i1.5861

Kamulyan, M. S., & Primasari, F. (2016). Implementasi perpustakaan sekolah sebagai sumber belajar dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 17–30. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.1551

Kuncoroningsih, E. (2013). Hubungan antara sikap siswa dalam pembelajaran matematika dengan prestasi belajar pada siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Pabelan tahun ajaran 2012/2013 [Universitas Kristen Satya Wacana]. https://repository.uksw.edu/handle/123456789/3634

Kurnia, R. D. M., Mulyani, I., Rohaeti, E. E., & Fitrianna, A. Y. (2018). Hubungan antara kemandirian belajar dan self efficacy terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa SMK. JIPMat, 3(1), 59–64. https://doi.org/10.26877/jipmat.v3i1.2183

Kurniawati, W. (2021). Bermain sebagai sarana pengembangan kreativitas anak usia dini. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman, 7(1), 1–10.

Layn, R., & Kahar, S. (2017). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika. Jurnal Math Educator Nusantara (JMEN), 03(02), 59–145.

Ma’ruf, H. (2018). Statistika Dasar untuk Penelitian. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Malikah, S., Winarti, W., Ayuningsih, F., Nugroho, M. R., Sumardi, S., & Murtiyasa, B. (2022). Manajemen pembelajaran matematika pada kurikulum merdeka. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5912–5918. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3549

Maula, I., Setyaning Pambudi, A., & Rohmah, Z. (2018). Perkembangan matematika dalam sejarah peradaban islam. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 1(1), 115–119.

Maulidya, N. S., & Nugraheni, E. A. (2021). Analisis hasil belajar matematika peserta didik ditinjau dari self confidence. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2584–2593. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.903

Nurhayati, Nurhasanah, & Dahliana. (2016). Dinamika motivasi belajar pada siswa mandiri di SMPN 10 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 73–79. https://jim.usk.ac.id/pbk/article/view/1760

Nurul Ichsan, R., & Nasution, L. (2021). Sosialisasi pelatihan untuk meningkatkan prestasi kerja karyawan di PDAM Tirtanadi cabang Padang Bulan Medan. Amaliah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 48–53. https://doi.org/10.32696/ajpkm.v5i1.693

OECD. (2018). Mathematics performance (PISA). https://data.oecd.org/pisa/mathematics-performance-pisa.htm#indicator-chart

Purbiyanto, R., & Rustiana, A. (2018). Pengaruh disiplin belajar, lingkungan keluarga, dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 341–361. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj

Puspitasari, H. M., & Sutriyono. (2018). Hubungan kemandirian belajar dan kedisiplinan belajar terhadap prestasi belajar matematika. Jurnal Mitra Pendidikan, 2(1), 1007–1020.

Ramadona, P., & Yusri. (2019). Hubungan disiplin belajar dengan kemandirian belajar siswa. Neo Konseling, 1(2), 1–6. https://doi.org/10.24036/00104kons2019

Sapardi, V. S. (2018). Hubungan penggunaan gadget dengan perkembangan anak usia prasekolah di PAUD/TK Islam Budi Mulia. MENARA Ilmu, 12(80), 137–145. https://www.jurnal.umsb.ac.id/index.php/menarailmu/article/view/634

Sari, N. M. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam mengerjakan soal matematika materi perbandingan kelas VII SMP Luhur Baladika. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 3(1), 22–33.

Widayanti, E., & Kolbi, I. A. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam mengerjakan soal TIMMS untuk kategori penalaran. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 3(1), 76–85. https://doi.org/10.15642/jrpm.2018.3.1.76-85

Wulandari, A. (2022). Analisis kemandirian belajar pada pembelajaran matematika siswa kelas VIII UPTD SMP Negeri 23 Barru [Institut Agama Islam Negeri Parepare]. http://repository.iainpare.ac.id/4150/

Yuliawan, H., & Nusantoro, E. (2020). Hubungan antara keyakinan diri dan perilaku disiplin belajar dengan kemandirian belajar siswa kelas XI SMK se-Kabupaten Boja. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 124–138. https://doi.org/10.22373/je.v6i2.6369

Downloads

Published

2023-03-30