The learning trajectory of social arithmetic using PMRI approach with a zakat maal context
Keywords:
Social Arithmetic; PMRI; Zakat MaalAbstract
This research aims to improve students' understanding of social arithmetic material and its role in the real world. This research uses a design research method that designs social arithmetic material with the PMRI approach and Learning Trajectory for class VII using the concept of zakat maal. The results of the study found that learning social arithmetic in the context of zakat helps students to relate arithmetic concepts to the real world and understand the role of arithmetic in zakat management. Students can see how arithmetic is used in calculating the amount of zakat, distributing zakat to mustahik, and managing zakat funds effectively.
References
Anggo, M. (2011). Pemecahan masalah matematika kontekstual untuk meningkatkan kemampuan metakognisi siswa. Edumatika, 1(2), 35–42. https://online-journal.unja.ac.id/index.php/edumatica/article/view/182
Arifah, U., & Saefudin, A. aziz. (2017). Menumbuh kembangkan kemampuan pemahaman konsep matematika dengan menggunakan model pembelajaran guided discovery. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(3), 263–272. https://doi.org/10.30738/.v5i3.1251
Balwi, M. A. W. F. M., & Halim, A. H. A. (2008). Mobilisasi zakat dalam pewujudan usahawan asnaf: Satu tinjauan. Jurnal Syariah, 16(3), 567–584. https://sare.um.edu.my/index.php/JS/article/view/22758
Damayanti, N., & Kartini, K. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sma pada materi barisan dan deret geometri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 107–118. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.1162
Dewi, I. S., & Mariana, N. (2020). Literasi zakat pada pembelajaran matematika di sekolah dasar melalui dilemma story pedagogy. 8(4), 767–778. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/35817
Dila, O. R., & Zanthy, L. S. (2020). Identifikasi kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal aritmatika sosial. teorema: teori dan riset matematika, 5(1), 17–26. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3036
Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315–322. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.110
Fakhruddin. (2012). Membumikan zakat: dari taabbudi menuju taaqquli. Jurisdictie, 2(1), 95–102. https://doi.org/10.18860/j.v0i0.1730
Faridah, A. (2016). Zakat fitrah dan beberapa permasalahannya. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 10(1), 1–7. http://ejournal.iaingawi.ac.id/index.php/almabsut/article/view/109
Handayani, Y., & Aini, I. N. (2019). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis siswa pada materi peluang. Prosiding Sesiomadika, 2(1), 575–581. https://doi.org/10.31949/dm.v4i1.2010
Maryati, I. (2018). Peningkatan kemampuan penalaran statistis siswa sekolah menengah pertama melalui pembelajaran kontekstual. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 129–140. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i1.300
Meirisa, A., Rifandi, R., & Masniladevi, M. (2018). Pengaruh pendekatan pendidikan matematika realistik indonesia (pmri) terhadap keterampilan berpikir kritis siswa SD. Jurnal Gantang, 3(2), 127–134. https://doi.org/10.31629/jg.v3i2.508
Nuraeni, R., Ardiansyah, S. G., & Zanthy, L. S. (2020). Permasalahan matematika aritmatika sosial dalam bentuk cerita: bagaimana deskripsi kesalahan-kesalahan jawaban siswa? Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 61–68. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3345
Saputri, N. Y., Putri, R. I. I., & Santoso, B. (2016). Desain pembelajaran hubungan sudut pusat, panjang busur, dan luas juring lingkaran menggunakan pemodelan martabak. Prosiding Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika., 566–578. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snmpm/article/view/10882
Satiti, W. S., Zulkardi, & Hartono, Y. (2019). Pola pikir relatif (relative-thinking) siswa kelas 5 dalam menyelesaikan masalah kontekstual. Journal of Education and Management Studies, 2(2), 61–70. http://www.ojs.unwaha.ac.id/index.php/joems/article/view/114
Suryapuspitarini, B. K., Wardono, & Kartono. (2018). Analisis soal-soal matematika tipe higher order thinking skill ( HOTS ) pada kurikulum 2013 untuk mendukung kemampuan literasi siswa. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 876–884. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/20393
Utami, L. W., Hidayanto, E., & Sisworo, S. (2022). Kesulitan peserta didik dalam menyelesaikan soal program linear pada pembelajaran daring. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 257–268. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i2.1395
Utari, D. R., Wardana, M. Y. S., & Damayani, A. T. (2020). Analisis kesulitan belajar matematika dalam menyelesaikan soal cerita. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 534–540. https://doi.org/10.31943/mathline.v5i2.162
Wibawa, K. A., Payadnya, I. P. A. A., Yasa, I. G. U., & Prahmana, R. C. I. (2022). The learning trajectory of entrepreneurship arithmetic content using a traditional market. Mathematics Teaching-Research Journal, 14(3), 144–169.
Zakaria, S. (2014). Pemahaman muzakki tentang zakat maal (studi kasus masjid al-magfirah kelurahan karame kecamatan singkil kota manado). Jurnal Ilmiah Al-Syir’ah, 12(1), 1–19. https://doi.org/10.30984/as.v12i1.275
Zaman, W. I., & Hunaifi, A. A. (2017). Learning trajectory dalam mengembangkan kompetensi berfikir matematika. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 3(November), 34–41. http://ejournal.umpwr.ac.id/index.php/surya/article/view/4337
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.















