Implementation of online learning for statistics subject in grade VIII students with a scientific approach

Authors

  • Mila Zamilatun Muna IKIP Siliwangi
  • Rifqi Aulia Miftahudin MTsS YABIS Pasirlangu

Keywords:

Implementation; Online Learning; Scientific approach; Statistic

Abstract

Scientific approach is a learning approach that uses problem in everyday life. The first scientific learning step is observing, the second is asking questions, the third is gathering information, the fourth is reasoning or trying, and the fifth is communicating. The method of this research is descriptive qualitative research which aims to describe the process of implementing online learning statistics material for grade VIII junior High school students with a scientific approach. Based on the results of the research, it shows that the implementation of learning is in accordance with the scenarios that have been prepared in lesson plan and worksheet.

References

Ayuni, F. N. (2015). Pemahaman guru terhadap pendekatan saintifik (scientific approach) dalam pembelajaran geografi. Jurnal Pendidikan Geografi, 15(2), 1–7.

Febrianti, V., & Chotimah, S. (2020). Analisis kesulitan pada materi statistika kelas viii siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 3(5), 559–566. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.559-566

Herni Yanita. (2016). Analisis struktur retorika dan penanda kebahasaan bagian hasil dan pembahasan artikel jurnal penelitian bisa fkip unib untuk bidang pengajaran bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra IIdonesia, 2(2), 165–170.

Izzuddin, A. (2021). Implementasi pendekatan saintifik pada pembelajaran daring selama masa pandemi covid-19 di lembaga pendidikan dasar. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 45–63.

Kamal, S. (2015). Implementasi pendekatan scientific untuk meningkatkan kemandirian belajar matematika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 56–64.

Mahmudah, C. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran statistika SMP dengan pendekatan saintifik. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 173–183.

Munastiwi, E. (2015). Implementasi pendekatan saintifik pada pembelajaran pendidikan anak usia dini (PAUD). Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 43–50. https://doi.org/10.14421/jaa.2015.12.43-50

Nursalam, M. R. R. (2016). Studi kemampuan mahasiswa mendesain perencanaan pembelajaran matematika di sekolah menengah pertama berbasis pendekatan saintifik. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 4(1), 94–117.

Pebriyanti, E. D., Afrilianto, M., & Rosyana, T. (2021). Implementasi pendekatan saintifik dalam pembelajaran online materi persamaan dan fungsi kuadrat di kelas ix-a MTs al-bidayah. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(5), 1205–1212. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.1205-1212

Pernantah, P. S. (2019). Desain skenario pembelajaran aktif dengan metode “ mikir ” pada mata kuliah pendidikan IPS. Indonesian Journal of Social Science Education (I JSSE), 1(2), 145–155.

Rhosalia, L. A. (2017). Pendekatan saintifik (scientific approach) dalam pembelajaran tematik terpadu kurikulum 2013 versi 2016. JTIEE, 1(1), 59–77.

Rudi Susilana, H. I. (2014). Pendekatan saintifik dalam implementasi kurikulum 2013 berdasarkan kajian teori psikologi belajar. Edutech, 1(2), 183–195.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran daring di tengah wabah covid-19. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(2), 214–224.

Sutiarso, S. (2020). Keterlaksanaann penerapan pendekatan saintifik pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 57–67.

Wida Khusnul Solikha, Martini, A. R. P. (2022). Analisis implementasi pendekatan saintifik dalam pembelajaran IPA di masa pandemi. PENSA E-JURNAL : Pendidikan Sains, 10(1), 142–149.

Downloads

Published

2023-03-30