An Exploration of ethnomthematics in the Cibuntu Tofu industry

Authors

  • Fahril hakim IKIP Siliwangi
  • Nury Ainun Fitria IKIP Siliwangi
  • Siti Nurlaela IKIP Siliwangi
  • Harry Dwi Putra IKIP Siliwangi

Keywords:

Ethomatematics, Tofu, Knowledge, Learning Mathematics , Geometry , Social Arithmetic

Abstract

Ethnomatematics is a science that studies or unites culture with mathematics. Culture is a habit of the people that is often carried out every day and Mathematics has many benefits for human life, so without realizing it, many mathematical concepts are applied in everyday life. Like calculating sizes and drawing a plane shape, buying and selling transactions are related to integer operations. This is in line with the research conducted, namely studying and analyzing ethnomathematics exploration in making tofu in Cibuntu which is a daily livelihood in order to obtain basic information in developing ethnomathematics for learning mathematics in the field of geometry specifically on the shape and size of tofu and learning mathematics in the field of social arithmetic specifically in tofu price. The goal in making Ethnomathematics is to harmonize the culture of the Cibuntu residents into the concept of Mathematics. The method used in this study is the Exploration method, which is to search in depth about Cibuntu Tofu. The instruments used in this study were interviews and documentation.

References

Afifah, D. S. N., Putri, I. M., & Listiawan, T. (2020). Eksplorasi etnomatematika pada batik gajah mada motif sekar jagad tulungagung. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 14(1), 101–112.

Chintia, M., Amelia, R., & Fitriani, N. (2021). Analisis kesulitan siswa pada materi bangun ruang sisi datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(3), 579–586.

Damayanti, F., & Rufiana, I. S. (2020). Analisis pemahaman konsep matematika pada materi bangun ruang kubus dan balok ditinjau dari motivasi belajar. Edupedia, 4(2), 172–180.

Dardiri, Y. H., & Arhasy, E. A. (2020). Media tahu kuning untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar matematika. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 1(2), 91–104.

Fahlevi, M. S., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal uraian pada materi bangun ruang sisi datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(4), 313–322.

Febrianti, F., & Afri, L. D. (2013). Eksplorasi etnomatematika proses pembuatan tahu desa sayurmatinggi kabupaten simalungun sebagai sumber pembelajaran matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1–12.

Ilmiyah, N., Kurniasih, F., Hidayah, N., Safitri, N., & Solihah, A. (2022). Identifikasi mengenai etnomatematika kampung tahu di kabupaten pekalongan. SANTIKA: Seminar Nasional Tadris Matematika, 2, 379–389.

Kesumawati, N. (2008). Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran matematika. Semnas Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(3), 231–234.

Kumala, F. Z. (2022a). Etnomatematika: Eksplorasi pembuatan tahu khas Kalisari Kabupaten Banyumas sebagai sumber pembelajaran matematika. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 127–137.

Kumala, F. Z. (2022b). Etnomatematika: Eksplorasi pembuatan tahu khas Kalisari Kabupaten Banyumas sebagai sumber pembelajaran matematika. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 127–137.

Martyanti, A., & Suhartini, S. (2018). Etnomatematika: Menumbuhkan kemampuan berpikir kritis melalui budaya dan matematika. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(1), 35–41.

Rachmawati, I. (2012). Eksplorasi etnomatematika masyarakat Sidoarjo. MATHEdunesa, 1(1).

Resya, K. N. P., & Nurnoviyati, I. (2022). Eksplorasi etnomatematika pada makan khas tegal sebagai sumber literasi dan sumber belajar matematika. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(7), 310–317.

Sadiyah, H., & Suparni. (2022). Etnomatematika makanan khas tegal “tahu aci” pada pembelajaran matematika sekolah. Polynom: Journal in Mathematics Education, 2(1), 15–21.

Wahyuni, A., Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013). Peran etnomatematika dalam membangun karakter bangsa. Makalah Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, Prosiding, Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, Yogyakarta: UNY, 1(1), 114–118.

Downloads

Published

2024-03-30