Analisis kemampuan berpikir kritis matematik siswa SMP di Cimahi pada materi SPLDV dengan pendekatan kontekstual

Authors

  • Agam Fajrul Falak SMP PGRI 4 Cimahi

Keywords:

Mathematical Critical Thinking, Contextual-based learning, SPLDV

Abstract

The background of this research is a field study in schools in implementing the 2013 curriculum, including students are required to be able to solve problems with mathematical critical thinking skills. Efforts to improve critical thinking skills in junior high school students, researchers use a contextual-based learning approach that focuses on the student center, where students play an active role in the learning process. This research took place in one of the junior high schools in Cimahi City using a qualitative descriptive method, and 20 students of class VIII as research subjects. The results that can be concluded from this study are obtained from qualitative data testing instruments about critical thinking skills on SPLDV material, the results show that students' critical thinking skills using a contextual approach to SPLDV material show an increase 35%.

References

Diana, Fitriani, N., & Amelia, R. (2021). Sistem persamaan linear dua variabel: ditinjau dari analisis kesalahan siswa mts kelas viii pada pembelajaran daring. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4), 985–992. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.985-992

Kurniaman, O., & Noviana, E. (2017). Penerapan Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Keterampilan, Sikap, Dan Pengetahuan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 389. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v6i2.4520

Lestari, N. D. (2018). Analisis Penerapan Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Ekonomi Di Sma Negeri Se-Kota Palembang. Jurnal Neraca: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Ekonomi Akuntansi, 2(1), 68–79. https://doi.org/10.31851/neraca.v2i1.2190

Mardiyanti, D. O., Afrilianto, M., & Rohaeti, E. E. (2018). Siswa Smp Pada Materi Segitiga Dengan. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 1(3), 427–434. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.427-434

Maspupah, A., & Purnama, A. (2020). Analisis Kesulitan Siswa MTs Kelas VIII Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Ditinjau Dari Perbedaan Gender. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 237–246. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.193

Mu’arif, A. N., Damayanti, F., Akmalia, R., Arsfenti, T., & Darmadi, D. (2021). Pengembangan Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 44–57. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.164

Noor, N. L. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif Implusif dan Reflektif Naili Luma ’ ati Noor Pendahuluan Pendidikan bertujuan untuk mengembangkan potensi diri peserta didik Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indo. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 2(1), 37–46.

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa Smp Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, 6(2), 119–131. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.122

Nursyahidah, F., & Albab, I. U. (2018). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa Berkemampuan Pemecahan Masalah Level Rendah dalam Pembelajaran Kalkulus Integral Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Elemen, 4(1), 34. https://doi.org/10.29408/jel.v4i1.513

Parhan, M., & Sukaenah. (2020). Pendekatan Kontekstual Dalam Meningkatkan Pembelajaran a Contextual Approach To Improving Pancasila and Civic Education. Jurnal Ilmiah Pendidian Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(2), 360–368.

Paujiah, S. R., & Zanthy, L. S. (2020). Kesulitan Siswa Smp Kelas Viii Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (Spldv). Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 281. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3256

Rahmianum, K. (2019). Media tak-tik koper untuk meningkatkan keterampilan menyelesaikan masalah SPLDV kelas VIII-A SMPN 4 Aceh Tamiang. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 3(2), 569-590.

Rani, F. N., Napitupulu, E., & Hasratuddin. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education Di Smp Negeri 3 Stabat. Paradikma Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1–7. http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/40748

Suwanjal, U. (2016). Pengaruh Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp. AKSIOMA Journal of Mathematics Education, 5(1), 61–67. https://doi.org/10.24127/ajpm.v5i1.466

Suwartini, Haryanto, S., & Prihatni, Y. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 pada Pelaksanaan Pembelajaran Akuntansi Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(1), 60–68.

Syamsuadi, A., Darmadi, M. F., & Dassa, A. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Spldv Berorientasi Pisa Dengan Konten Change And Relationship Pada Kelas VIII SMP Unismuh Makassar. Jurnal Pendidikan Matematika SIGMA, 13(2), 103-118.

Zulkhairi, Z., Arneliwati, A., & Nurchayati, S. (2019). Studi Deskriptif Kualitatif: Persepsi Remaja Terhadap Perilaku Menyimpang. Jurnal Ners Indonesia, 9(1), 145. https://doi.org/10.31258/jni.8.2.145-157

Downloads

Published

2024-05-31